Na konkrétním příkladu ze společnosti ČEZ doložit, že existuje jiná, výrazně efektivnější cesta.
Převádění stávajících knih a manuálů do elektronické podoby je typickým příkladem pro vysvětlení modelu SAMR,
který popisuje nasazení nových technologií do již existujících postupů a procesů.
S – Substitution (nahrazení)
A – Augmentation (rozšíření)
M – Modification (modifikace, úprava)
R – Redefinition (redefinice, vytvoření něčeho úplně nového)
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=9b5yvgKQdqE
https://www.youtube.com/watch?v=SC5ARwUkVQg
Pokud knihu jen převedeme do PDF, jedná se o substituci. Nahradíme papír obrazovkou. Ano, je to funkční, ale pro uživatele, který byl zvyklý na práci s papírem, tužkou a fixem, je to spíše omezení.
Přidejme (rozšíření) tedy do knihy videa a fotografie, které ale nebudou statické, bude možné je zvětšovat a listovat v nich. A umožněme lidem označovat text a vpisovat do něj poznámky. Máme rozšíření. Kniha bude zábavnější, barevnější, ale stále budeme narážet na odpor uživatelů, kteří v ní uvidí jen „barevnější“ papírový manuál.
Tak knihu ještě více modifikujme a přidejme nějaké interaktivní prvky. Do knížky přidáme testíky, vyplňovačky, skládanky. Tím uděláme knihu ještě zábavnější a hravější. Je otázkou, do jaké míry tyto testíky podpoří vlastní vzdělávání a potřebný přenos informací.
Pokud se budeme bavit o redefinici, musíme začít úplně na druhé straně. První je série otázek, která směřuje k tomu, co chceme, aby si čtenář z materiálu odnesl, co se má naučit, čemu potřebujeme, aby věnoval pozornost. Potom začneme pracovat s kombinací videa, interaktivních obrázků, testů, odkazů a hříček, které nám digitální formát nabízí. Výsledek se vůbec nebude podobat tomu, co bylo na začátku. Jednoduše proto, že jsme k přenosu informací nepoužili papír, ale multimédia a aplikace.
Cesta od substituce k redefinici je poměrně dlouhá. Důvodem je změna paradigmatu a úhlu pohledu. Knížky, které umíme vyrobit, se proto nepodobají oživlému manuálu ani klasickému eLearningu. Žijí vlastním životem a svého „čtenáře“ (v uvozovkách proto, že to již není jen čtenář) překvapují, vtahují do děje a učí tak, že si to učení se na první pohled ani neuvědomuje.
Ukázka z TED
Projekt, na kterém jsme spolupracovali
Inspirovalo vás to? Kterým materiálem začnete ještě dnes?